Tuesday, January 20, 2009

oh DATO'ku


"Mak..sakit perut lah". Jam dah 7 pagi, aku mula buat perangai tak nak pegi sekolah tadika. Mak aku biarkan ajer. Kedengaran diluar bilik orang sedang sibuk memasak untuk makan budak2 sekolah waktu rehat. Ini lah rutin aku seharian. Seawal jam 4 pagi lagi sudah pergi ke sekolah. Bukan pergi belajar,tapi sambung tidur di setor kantin. Mak aku mengambil tender kantin sekolah Dato' sejak 1979 lagi sehingga 1985, dan semenjak berumur 6 tahun lagi aku telah menjejakkan kaki ke lapangan Sekolah Dato' ni.
Pak Mat tukang kebun...erm...ni lah kawan aku setiap kali pulang dari tadika. Lepas tukar baju terus cari Pak Mat. Sebabnya,aku cukup suka dengan mesin rumput Pak Mat lebih2 lagi bila enjinnya dihidupkan. Kira macam budak jakun lah tengok enjin kecik yang boleh disandang dibelakang. Pendek kata di mana ada Pak Mat di situ lah aku. Mak mmg tak pernah risau jika aku berjalan sendirian di kawasan sekolah sebab ramai kawan2 dewasa. Kebanyakan nya kakitangan sekolah. Dorang jer yg rajin melayan aku.
"Berahim..meh pergi sembahyang sama meh"..inilah jeritan yg selalu berkumandang tatkala masuk waktu zohor dan asar. Cikgu Ibrahim namanya atau senang dipanggil Cikgu Berahim. Salah seorang cikgu yang mengajar subjek pendidikan islam ketika itu. Berserban besar ala2 pasukan al-Arqam gitu. Biasalah mengaji pondok. Aku dilayan seperti anak sendiri, sama seperti Pak Mat. Mungkin boleh dapat makan free di kantin agaknya.
Tahun 89 bermulanya sesi persekolahan menengah. Tingkatan 1 merupakan tahun 'shock culture' bagi aku atau didalam bahasa perancisnya 'kejutan budaya' sebab pertama kali bersekolah campur setelah betul2 berjiwa seorang lelaki hehe. Baru 10 hari dah pandai main kejar2...kejar aweks...siapa aweks tu?jeng2.....hah lu org fikirlah sendiri.
Masuk tingkatan 2 dah pandai pakai gel kat rambut semata2 nak bagi jambul kekal sampai ke petang namun satu peristiwa hitam telah menyebabkan aku serik terus tak nak pakai gel rambut. Cikgu Berahim yang aku sebutkan tadi, cukup benci dengan orang yg pakai gel rambut. Tak halal katanya. Tak boleh dibawa sembahyang. Maka pada suatu hari, beliau telah melakukan gerak khas the movie ke semua kelas mencari pengguna2 gel ni. Erm aku terkantoi sekali hua hua hua..Kami semua telah dibawa ker tempat berwuduk di surau dan diberikan sabun FAB BUKU...diulang...FAB BUKU utk mencuci kepala masing2...adus...betapa tinggi kandungan asidnya rambut terus jadi keras..hah nak keras sangat katanya..ambik kau...mujur tak diberinya sabun mandi mayat cap kapak tuuh...so terjawablah sudah mengapa aku biarkan kepalaku botak hingga kini...
Tahun ini jugalah menjadi tahun yg amat bermakna bagi aku sebab buat pertama kalinya dirotan secara duet di khalayak ramai..hehe...rakan duet aku,Hairulnizad Husin. Berpunca dari salah faham Ckgu Berahim ke atas kami...huuuu...solat zohor berjamaah aku dan Ijad berada di saf yg kedua. Nak jadi cerita budak yg berada di saf belakang bermain sepak2 kaki ketika rukuk. Cikgu Berahim tersilap pandang agaknya (waktu rukuk leh tgk belakang tuhh)...maka kami lah yang kena...zassssss..2 sebatan setiap seorang. Itulah yang pertama dan terakhir disebat di khalayak ramai...mujur xda perempuan masa tu, kalau tidak jatuh saham dah lah gel tak leh pakai..walaubagaimanapun peraturan harus diikut.
Aku amat berterima kasih pada Cikgu Berahim atas jasanya mendidik aku biarpun secara tidak lansung namun perhatian yg diberikan walaupun sedikit ianya sudah cukup memadai. Dimana Cikgu Berahim sekarang? aku pun tidak tahu...

3 comments:

  1. tu pasal ler rambut lu x tumbuh...hahaha....

    ReplyDelete
  2. rambut wa masih cukup beb suma terlalu pendek jer..compare ngan arzie...ilang terus...

    ReplyDelete
  3. mamat tu dh tua memang cam tu.....anak dia pun selalu tarik rambut tu pasal sebelah depan bnyk hilang...........hehehe

    ReplyDelete