Thursday, January 22, 2009

Aku, Sekolah dan Cikgu...

Macam2 gak peristiwa yang aku lalui zaman sekolah. Walaupun time tu x rase pape sangat tapi bila dikenang2 balik baru aku sedar yang sejarah x mungkin berulang...(macam judul lagu new boyz la plak)..Aku pun x sangka betapa lamanya aku bersekolah di sekolah Dato' Sri Amar Diraja ni ...punye lah lame...(1989-1995). Memula daftarkan diri kat SDAD ni..aku cuma kenal Yam ngan Roslina Roslan jer (katner gaknya Roslina sekarang) ..sebabnya aku sama2 sekelas dari SMPB (sebulan lebih jer kat sekolah tu sebelum pindah ke SDAD..x silap, seminggu lepas cuti raye cina gitu..x silap la (betulkan ye Yam kalo salah). Since saat tu aku menjadi warga SDAD hinggalah habis STPM (1995)... lame kan?

Walupun jarak rumah ke sekolah x ler jauh kalau naik bas sekolah, sesekali aku lewat gak sampai sekolah..Bukan sebab bangun lambat, tapi disebabkan bas sekolah yg selalu anta aku paling last..lagi satu bukan juga sebab x cuba naik bas biase..tp problem gak sbb kena naik 2 bas...yg tension nyer bas pun x mau berenti kalau ditahan..(agaknya time tu saing ngan org pegi keje kot...takat amik bdk sekolah tambang baru 20 sen jer time tu dr rmh ke bandar) pastu naik lak bas jln hj jaib..lagi la lambat aku sampai...so selalu gak la kena tulis nama...(nak buat camne ...na tulis, tulis la...)

Bile aku tgk gambar cikgu2 dlm blog ni, aku teringat2 time cikgu-cikgu tu mengajar he he termasuklah cikgu-cikgu yang aku sebut kat bawah ni:

Cikgu Fatimah - masa aku form 4 dia mengajar Pendidikan Islam...time kelas dia jer..aku selalu gak tolong salin nota kat greenboard tu (macam cikgu la plak asenyer time tu...) pastu kengkawan lain kena salin dlm buku memasing...aku lak dapat bawak balik nota cikgu he he..

Cikgu Tan Tin Hock - Cikgu Tan ni kekadang dlm kelas nampak gak keseriusannya n kekadang suka gak buat lawak...perkataan yang aku paling ingat bile kelas BI, dia suke sebut "MUNASARAWAK / X MUNASARAWAK" (ganti perkataan munasabah)..pastu dalam kelas dia suke buat kuiz spelling...

Cikgu Fatizah Jamal - Cikgu fatizah ni merangkap guru kelas la mase form 4..antara yg paling aku ingat tang cikgu ni...time HARI TERBUKA..(hari paling aku tak suka)..tiba turn aku selalunya komen dia kat arwah abah aku, aku ni kalau bercakap antara dengar ngan tidak jer..kat kelas kira pasif la hu hu balik rumah apalagi aku kene leter..tapi tu cite zaman sekolah la..sekarang aku pun da berubah tak lagi pendiam cam dulu kot..masa berubah manusia pun berubah ye tak?

Apa lagi erk..mungkin takat ni dulu kot sepalit memori yg terbayang kat fikiran aku time ni..

12 comments:

  1. nati ko smbung lg ek....best gak aku baca.....

    ReplyDelete
  2. bravo ros...keep it up...part bas jln hj jaib tu yg buat aku betul2 syahdu bila kenangkan balik...ada lagi ke tak yea bas buruk tu..?

    ReplyDelete
  3. ntah ler ade lagi ke tak bas tu..tension tau sbb schedule dia x menentu..bile ditunggu kekadang xde..sudahnya menapak garden sampai bustand muar...hu hu hu

    ReplyDelete
  4. bas hj jaib tu la pengangkutan utama aku nk outing beb.. rindu la pulak....

    ReplyDelete
  5. lau lek kg aku dah lama lah x nmpak bas tu..dah diganti ngan bas mini tak..

    ReplyDelete
  6. bas jln hj jaib...mmg menduga betul.Sbb dia lah aku selalu balik lambat ke rumah aku (tg. gading)

    ReplyDelete
  7. aku suka bas hj jaib pasal ada satu ari moto rosak kat tmn okid ngam2 bas sampai.aku naik free pasal dah sampai kat tmpt dia nak pusing balik dkt area nak sampai jln bakri.lps tu aku naik bas bakri....

    ReplyDelete
  8. yup..bas ni akan pusing balik kat taman arosa simpang 3 nak masuk jalan akri tu..tapi betullah ritu aku balik muar pun dah tak nmpak dah bas ni...dah dhantar ker bukit kepong kut

    ReplyDelete
  9. kite senasib la yam..selalu balik lambat gara2 schedule bas hj jaib yg x menentu...da aku ingat sgt makcik konduktor yg badan comel tu keh keh keh...

    ReplyDelete
  10. heheh bab bas jalan haji jaib ni mmg jadi isu...sampai aku yang duduk taman arosa dan geng2 aku duk jalan hj jaib ni boleh buat satu teka teki pasal bas JHJ ni....teka tekinya mcm ni...time nak dia takde..time taknak dia ada..ape jawapan nya kengkawann?? BAS Jalan Hj Jaib!!!! jawab kengkawan aku..sakit jiwa ooo dgn bas tu...

    ReplyDelete
  11. huh..lau ko nak tau bas jalan hj jaib nilah yg jadik saksi awek aku kena kebas tau huuuuuuu..tp itu kisah lama...yg penting aku cukup hepi ngan apa yg aku ada skrg..

    ReplyDelete
  12. konduktor bas ker yg kebas...hahahahaha..allah tu tau apa yg terbaik buat hamba nyer.....

    ReplyDelete